26. јануар 2012.

Заборављеност на Интернету

Европска комесарка за правду Вивијен Рединг предложила је јуче закон о реформисању сета аката из 1995. о заштити података. Закон би требало да омогући јединствено управљање приватним подацима корисника услуга фирми које их прикупљају. Као образложење наводи се да је уз експлозију података на Интернету постављаних од стране много више корисника (него 1995, када је 1% становника Европе имало приступ Интернету) на најразличитијим местима јако тешко омогућити очување свега што је икада постављено (у складу са претходним актима). Налаже се да фирме могу чувати податке неке особе само онолико дуго колико им је то потребно за пружање услуге дотичној особи, те је дозвољено уклањање података по жељи те особе уколико по закону ти подаци не морају бити задржани. Такође је могуће и по захтеву особе преправити или обрисати нетачне или непрецизне податке, чак и уколико они нису битни за даље пружање услуга.

Овакав приступ олакшао би корисницима да буду "заборављени" на Интернету, тј. да потенцијално обришу све што су икада објавили и да то не остане архивирано. Ово такође омогућава знатну уштеду ресурса фирмама које свакодневно складиште гомиле података о својим корисницима, попут друштвених мрежа.

С друге стране, закон предвиђа и регулише заштиту тих података, одговорности и принципе по којима се заштита спроводи. У свему овоме говори се и о одређеној уштеди, мада с друге стране може доћи до разних потешкоћа у управљању подацима. Предлог је већ наишао на различите реакције фирми које се баве овим типом заштите.

Интересантно је како се Гуглова нова политика (од 1. марта 2012, која мења преко 60 старих PP и ToS докумената) прикупљања података о особи спајањем свих налога у један уз немогућност изопштавања или затварања појединачног дела налога коси са овим предлогом закона. Интересантно би било и видети како корисници добијају већу контролу над садржајем који постављају. Тада би и она стара Интернет пословица да једном објављено више не може бити избрисано полако отишла у заборав.

Када сте последњи пут листали свој тајмлајн? Свој зид на Фејсбуку? Сећате ли се шта сте написали прошле године? Ако се не сећате, Фејсбук се сећа. Ја се сећам да је чак имао и опцију да са стране прикаже статусе "на данашњи дан" од претходних година. Сећам се, јер сам то видео код друга. Док сам ја био на ФБ-у, тога није било. Кад сам брисао свој зид, један по један статус, Фејсбук је имао памћење од годину дана. Пар месеци касније, када сам опет отворио свој зид (овога пута да бих водио страницу овог блога), провалио сам да се Фејсбук сетио ствари којих се тада није сећао - побољшало му се памћење. Тада сам схватио да никада ништа није ни заборавио.

Некадашња Jungle Queen, сада Џунглица, имала је баш невољу с брисањем налога на твитеру. Хтела је да обрише сваки твит, да отпрати све људе које је пратила и да дезинтегрише налог. Овако нешто је ужасно заморно и споро, чак и аутоматизованим процесом, бар што се тиче алата који су тренутно у понуди и не плаћају се. Уз мало програмерског знања и уколико не дође до twitter api limit exceeded, могуће је (можда) направити скрипту која би то фино урадила.

Да ли сте ви икада покушали да нестанете са неког сервиса? Каква су вам искуства? Шта мислите о новом предлогу европског закона, а шта о новој Гугловој политици?

2 коментара:

  1. Malo inventivnosti može ponekad da pomogne. Ja sam se pre nekog vremena "upecao" na jedan spamerski poziv (navodno poslat od poznate osobe)i prijavio sa na neku mrežu misleći da je profesionalna - a ispostavilo se da je to neki budalasti dating-servis. Koliko god sam se trudio, nisam uspeo da se obrišem odatle, a onda mi je pukao film - uploadovao sam gomilu diznijevih crtanih likova (umesto svojih slika) i prebacio jezik komunikacije na -korejski! Najbolji štos je što mi i dalje stižu spamovi - ali na korejskom...

    ОдговориИзбриши
  2. Аух, ти дејтинг сервиси су ужас. Генерално људи свуда покушавају да те задрже највише што могу, али мислим да је та бранша посебна по томе. Знам по неким фејсбук дејтинг апликацијама на које су ме навукли и једва сам се искобељао (ваљда јесам). Иначе, ја сам се пријавио и на неку глупу мрежу за друштвене игре, нисам могао да нађем како да угасим налог, па сам само маркирао све њихове поруке као спам. Нисам им дао своје податке.

    Интересантно, баш тај начин прикупљања података о корисницима је оно што већина портала и којекаквих друштвених мрежа ради. Ујутро ће овде бити текст о Гугл условима приватности, па ако их већ нисте прочитали, навратите!

    ОдговориИзбриши

ТоМЦии ће бити драго да прочита и ваше мишљење о овој причи... Будите слободни да коментаришете по свом нахођењу.
НАПОМЕНА:
Спамери и остали мал(в)ерозни биће перманентно избрисани, стога их молим да не кваре ТоМЦиино расположење!

Blog Archive