20. мај 2011.

Да ли је статистика бесмислена?

Један сам од џангризала кад су неке ствари у питању. Једна од њих је дефинитивно статистика. Никада је нисам волео. Њу, ни њену сестру по бабине линије вероватноћу. Зашто? Зато што уз сву теорију и практични део који се заснивао на неким мени неразумљивим стварима, никако нисам могао да сконтам људе који би се бавили тиме. Оно, ти сад имаш неку тамо расподелу (како ког врага видиш да ли је одабир слова која куцам на тастатури расподељен Пуасоновом или Гаусовом расподелом?!), и на основу ње доносиш некакве закључке...

Опет, радимо неке задатке, ту и тамо. Наравно, јер математика нема смисла ако се не примењује практично, а задаци су бајаги симулација реалности. Али брате, дато ти све у старту - толика и толика је вероватноћа да ће сијалица да буде неисправна, толико се сијалица пакује, расподела тога и тога је толика - и ти примениш формулу и израчунаш. Мислим, не може све из једне формуле, али на то се своди.

Гаусова (нормална) расподелаНего, та практична примена... Контам да би морало да се експериментише доста да би се дошло до неке априорне вероватноће. Нпр. узмем број слова која сам до сада искуцао овде, и пребројим свако слово понаособ - израчунам колика је вероватноћа да ће следеће слово бити нпр. "з". Проблем код такве статистике је што слова нису насумично распоређена; ваљда постоји нешто као варијациони низ. Нпр. ако сам написао з, сигурно одмах до њега неће доћи ж. Тј. није сигурно, али вероватноћа да ћу написати "зж" тежи нули. Ето, написао сам :Р

И тако, статистика је тотално зезнута ствар. И ја је и даље не контам. Али има практичног смисла, ако се бавите само њоме и сваког дана пребројавате и експериментишете. Сводите на неке расподеле, куцате у калкулатор којешта и добијете неке бројке. Е, те бројке су показатељи колико је нешто добро. Па ипак, није све у томе... Ето, Блогер је ономад на неком тесту прошао као тотално стабилан, ни једног момента у току месец дана (или колико беше) се није срушио. А пре неки дан га затворили и није радио 2 дана због техничких проблема. Неки блогови су тотално пошандрцали пре него што се то десило. Ја се сећам да сам тада имао проблем са словима, некада ми је приказивао некакве квачице, кукице и ко зна шта... Ко би помислио на основу статистике да ће се тако нешто десити (колико сам упознат, тако нешто се у току мог досадашњег блоговања није десило ниједном, а ту сам још мало па 3 године).

Сад, апостериорна вероватноћа да ће се блог срушити после овога је нешто већа. Мизерно, али јесте већа. Ни Блогер није Чак Норис, јбг.

Значи од "не волим статистику и немам појма како ради" дошао сам на "не волим статистику, али ћу се потрудити да је научим, схватим и применим како бих је заволео". Вероватноћа за овакве промене у мом животу све је већа из дана у дан. Неко рече да само будала никада не мења мишљење, и да га само будала мења свакодневно. Рачунам да кад се овако нешто деси нисам будала, али и за то су мале шансе... :)

Е, да, овај, баш смо радили домаћи јуче, двојица колега и ја. И као, било је, израчунати апостериорну вероватноћу да је производ који је одбачен неким тестом као неисправан уствари исправан. И изађе неких 66%. Коментар - много је, брате, немогуће... Зашто? Па велики број... Шта је велики број? 0.66? Мислите о томе :D

15 коментара:

  1. Ah, ta statistika, bin der, dan det. ;)

    Meni je bila jako zanimljiva i shvatila sam je i položila iz prve i sve je to bilo strava, ali realno to su samo brojke pomoću kojih je nekome na neki način život olakšan. Kao i svaka generalizacija - važi dok se ne dokaže suprotno, tj na pojedinačnom slučaju. Iliti, kako je moja divna profesorka to rekla još na prvm predavanjima iz OSA(Osnovi statističke analize): "Statistika je kao bikini - sve otkriva, a ništa se ne vidi". :))) Ja se s tim potpuno slažem.

    ОдговориИзбриши
  2. Сви кажу бин дер, дан дет... Зашто људе муче тим глупостима? Ево, ја на статистику толико губим времена да је то нешто страшно. Погледај само, те посета, те Klout, те Twitter grade, те ово, те оно... А све је тотално нереално.

    Е да, ово са бикинијем, то је и моја професорица у средњој говорила. Математичари, шта ћеш :)))

    ОдговориИзбриши
  3. Eh, zašto... kad bismo znali odgovor na takva pitanja ne bismo blejali na tviteru, nego bismo blejali na Mauricijusu. ;)

    ОдговориИзбриши
  4. Лепа идеја, откривам зашто у року од недељу дана и прихватам позив :)

    ОдговориИзбриши
  5. Važi se. Spremam tanga papuče (japanke, prim.prev.) u kofer. :)))

    ОдговориИзбриши
  6. Ja gotivim statistiku i verovatnoću. Mnogo mi je to kul. I polako zalazim u to - što sam dublje, više mi se sviđa.

    Dobar tekst man, dobar. :)

    ОдговориИзбриши
  7. Легендо, наравно да ти се све више свиђа што си дубље, то је нормалан след ствари :)

    Захваљујем.

    ОдговориИзбриши
  8. Meni je tu materiju još u srednoj školi ogadio jedan od onih profesora koji čitave generacije ubijaju u pojam...Cenim da je to važna stvar, da je važno za dalji razvoj nauke (jer sad su sve istine relativizovane na statistiku i verovatnoću...)

    Ali, što smaaaaaaara...

    ОдговориИзбриши
  9. Чика Мико, мноооого је незгодно кад ти неко нешто огади за цео живот својим погрешним приступом. Велика је штета.

    Сад је статистика где год се окренеш, без ње ни нови производ не можеш да представиш јер сви траже унапред процену успешности. Шта ћеш, такав је живот, све се врти око успеха, а успех око пара.

    ОдговориИзбриши
  10. Ја волим онај "одокативни" огранак статистике - лупи и можда ћеш да погодиш. :D

    Нисам се сустретао са статистиком до сада, али и не бих желео јер ме не занима. Превише је бројки за мој укус. :)

    ОдговориИзбриши
  11. Не зна баба, сине, шта ти је то.

    ОдговориИзбриши
  12. Pa gledaj sve zavisi kako gledaš na statistiku.
    Meni, pošto se bavim takvim poslom, statistika pokazuje odprilike koji mesec, nedelja je bila najproduktivnija, tj kada sam imao najviše posla i po tim podacim, koji su naravno pouzdani,ja odlučujem šta dalje raditi, u kom se pravcu uputiti.

    Ima statistika i pozitivne strane.

    Ti si naveo primere koji tebi nisu interesantni, ali recimo proizvođačima sijalica su bitini. Jer oni po statistici vide svoje gubitke i gde su ti gubici najveći, u ovom primeru.

    ОдговориИзбриши
  13. Иване, то што си навео се назива Попова теорема, из већ добро познатих разлога.
    Мислим да је и теби статистика потребна као архитекти, али добро, о томе можемо распрести причу.

    Олујо, можда је и боље :)

    Милоше, не бих се сложио - мени су управо ови примери које сам навео помогли да схватим да статистика није тако бесмислена (тј. није да ми нису интересантни). У домену мог (будућег) посла, статистика може бити врло корисна у предвиђању будућности, јер паметнијег начина нема да ти одредиш колико ће ти времена, ресурса, напора, новца требати да реализујеш неки пројекат. Пошто то никада не можеш тачно предвидети, на основу досадашњих искустава у пракси (туђих и својих ако их имаш) можеш донети некакве закључке, јер је то примарни захтев наручиоца (сви би одмах да знају каква машина им треба да покрене апликацију - ако може ова тренутна са 10GiB на харду и 512MiB рама, кад ћеш да завршиш - ако може јуче, и колико то кошта - ако може џабе). Ето, то су моменти које горе нисам навео, али сам обећао Branchester да ћу у року од недељу дана схватити суштину, јер не сме да отпадне договор за Маурицијус :))

    ОдговориИзбриши
  14. Statistika je ljadro. Uvek možeš da se pozoveš na nju, a nikad da se pouzdaš. Ne volim iz petnih žila!

    ОдговориИзбриши
  15. Зашто, о зашто не волиш статистику? То ти је као маркетинг, само из друге перспективе ;)

    ОдговориИзбриши

ТоМЦии ће бити драго да прочита и ваше мишљење о овој причи... Будите слободни да коментаришете по свом нахођењу.
НАПОМЕНА:
Спамери и остали мал(в)ерозни биће перманентно избрисани, стога их молим да не кваре ТоМЦиино расположење!

Blog Archive