06. март 2011.

Начин размишљања, статистике и предвидљивост

Тумарајући по блоговима, како то обично бива (чини ми се да сам један пост овако већ започео), налетео сам на нешто занимљиво. То нешто занимљиво је вештачка интелигенција игре камен-папир-маказе. Претпостављам да знате ову игру, ако не знате - правила су следећа: камен побеђује маказе, маказе побеђују папир, а папир побеђује камен. Циљ је, разуме се, надмудрити противника што више пута :)

Моја партијаОчито (по слици коју прилажем) да ме је Терминатор поприлично растурао, нарочито у првих педесетак рунди, када је накупио предност и од двадесетак победа више од мене. Онда сам укапирао да треба размишљати не два - него три или чак четири потеза унапред (тачније не потеза, него предвиђања потеза). О чему је реч?

Постоје два нивоа тежине - један учи само на основу ваших претходних игара с њим, а други има базу од око (или преко) 200.000 партија. Оба нивоа тежине рачунају вероватноћу да ћете одиграти неки потез на бази претходних искустава, а у односу на претходних неколико резултата. Ветерански ниво тежине више личи на понашање правог човека; па опет, у чему је поента?
Само на бази статистике, машина која овако функционише довољно је добра да може да победи човека који се руководи искуством са том машином (тј. против ње).
Шта сам хтео рећи? Машина се труди да размишља као човек, а ако се човек труди да предвиди потез машине, то је управо оно што машина очекује, те ће стога обично одиграти оно што очекује да ће човек одиграти како би победио у потезу који очекује од машине. Другим речима, израчунајте шта би одиграо просечан човек, израчунајте шта би одиграо човек који покушава да победи машину - вероватно је да та два резултата неће бити баш иста.
Просечан човек ипак игра управо оно што машина од њега очекује.
Да бисте победили машину, међутим, треба имати у виду и ваш низ претходних руку (а просечан човек не памти своју партију превише). С тим у вези, ако вам се понавља нека ситуација, имајте у виду да машина то зна и да неће поновити исти потез - ту је можете пресећи.

Коме ја сад солим памет? Оно што сам хтео да кажем је да систем нормалне расподеле функционише - у већини случајева већина људи на исти низ потеза реагује исто. Упркос томе што не подносим статистику (мада вероватноћу волим, а вероватноћа без статистике не вреди много у великом броју случајева) - добио сам доказ да она функционише, тј. да су људи, ма колико савршени били, поприлично "глупи", и довољно паметни да осмисле машину која ће их побеђивати у њиховом начину размишљања, па макар они и знали како она размишља :)

Ево линка за ову игрицу, пробајте :)

Из неког мени непознатог разлога некад ми укључи игрицу а некад не... Надам се да није до мене, линк је проверено исправан :)

16 коментара:

  1. Govno mašina, vodila sam prvih 20tak rundi, a onda je jednom pobedila i od tada je više nisam stigla. Iako smo se krvili za jebenih 3-4 poena, a odigrali smo oko 120 partija. Pobedi me ona na kraju :D Elem, super opservativno!

    ОдговориИзбриши
  2. Ууу откад нисам чула за ову игру. Јуче сам на фејсу играла икс окс :D
    Те две игре су ми одувек ишле заједно.
    Покушаћу кад ишчитам нове постове диграм мало ;)

    ОдговориИзбриши
  3. Џу, пише да треба најмање 20 рунди да одиграш пре него што окачиш резултат на фејс или твитер... То јој је ваљда систем упознавања са противником ;)

    Олујо, икс-окс је бесмислена игра, има врло ограничен низ стратегија и у свакој партији игра се на нерешено :)) А ова игра је такође бесмислена, све је на нивоу статистике. У томе је била поента ;)

    ОдговориИзбриши
  4. Meni je bilo smesno kad sam na eurosportu video americko prvenstvo u ovoj igri. :)

    ОдговориИзбриши
  5. Амери се у свему такмиче, таква су нација, исто као и ми, само им је мало више досадно. Не знам да ли си видео Watson-a, IBM-ов суперрачунар специјално направљен за амерички најпопуларнији квиз Jeopardy! Тотално футуристичка ствар, врло моћна, застрашујућа и запањујућа... Е то је вештачка интелигенција :)

    ОдговориИзбриши
  6. Не знам за вас али ја овом терминатору јебем кеве :D

    ОдговориИзбриши
  7. Или јеси или ниси - терминатор који јебе кеве терминаторима :)

    ОдговориИзбриши
  8. @Nindža, sad si definitivno dokazao da su nindže jače od terminatora :D

    ОдговориИзбриши
  9. Ako se igram, baš me briga da li ću da pobedim, tamo neku mašinu i da joj predviđam poteze, važno je da mi je interesantno, ili nisam ja nešto dobro ukapirala?

    ОдговориИзбриши
  10. Говнар је негде око 150-е почео да ме сустиже, али срећом, било је неких 15-ак разлике у том моменту :)
    И тада је пао црвени X у десном горњем углу :D

    ОдговориИзбриши
  11. Амарилис, ако се играш са човеком, то може бити тако, али ако те машина надмудрује почнеш да се нервираш... То тако бива :)

    Нинџа, пази како се изражаваш на мом блогу ¦D Видиш како бежиш од пораза :Р

    ОдговориИзбриши
  12. Хахаха :) Пост се завршио линком :) А пре линка си ме толико уплашио да нисам смео да кликнем. Ако си се ти толико напатио, шта би тек мене чекало. Глупе машине... :[

    ОдговориИзбриши
  13. Хаха, све је то релативно скроз... Видиш, неки разбијају машину, неке разбија машина... Па и Кен Џенингс је губио од машине (додуше од најпаметнијег суперрачунара на свету, али и то је машина), и то не зато што није знао него што је машина била бржа. Крејзи фектс :)

    ОдговориИзбриши
  14. Kad smo već kod Watsona(http://www.youtube.com/watch?v=xm8iUjzgPTg&feature=player_embedded) :)

    ОдговориИзбриши
  15. Коментар хиперлинкујеш као и све остало, употребом <a href=""> ;)

    ОдговориИзбриши

ТоМЦии ће бити драго да прочита и ваше мишљење о овој причи... Будите слободни да коментаришете по свом нахођењу.
НАПОМЕНА:
Спамери и остали мал(в)ерозни биће перманентно избрисани, стога их молим да не кваре ТоМЦиино расположење!

Blog Archive