22. децембар 2010.

Непотребна анализа - Много сам те заволео

Данас су се срушила моја уверења. Једна строфа ми је тако бесмислена да сам готово одустао од анализирања целе песме.
можда ће чежња моја
повратити љубав из протеклих дана
и угледам твоје лице мило
као што је некад било

Ко ми разјасни граматику ове строфе, алал му вера.

Елем, реч је о песми "Много сам те заволео" нашег великана, покојног Саве Радусиновића, која је објављена на албуму "Ко те ноћас милује по руци" 1984. године.

Ево целе песме. Зашто ми је пала на памет, не могу вам рећи. Уствари ми и није пала на памет, претурао сам по телефону. Линковаћу вам наступ на Месаму исте године, јер ми се више свиђа живо извођење ове песме, мада је доста спорије. Боље описује стање лирског субјекта :) Чак и онај осмејак који му се помаљује на лицу - боемска је он душа, и сам ужива у песми.

Много сам те заволео

Очима препуним туге
ја испраћам дуге јесење кише
и гледам љубави неке друге -
ал' моје нема више.

Реф.
Много сам те заволео, ал' ти рећи нисам смео,
много сам те заволео, ал' ти рећи нисам смео.
С тобом оде моје душе део.
Ех, кад бих те опет срео,
ех, кад бих те опет срео -
више бих те ја волео.

Кажу ми: "Време све лечи,
зарашће, можда, једном те ране".
Једина жеља у срцу мом је
да наше време стане.

Реф.

Можда ће чежња моја
повратити љубав из протеклих дана...
И угледам твоје лице мило
као што је некад било.

Реф.


Не питајте.

Версификација је чудна, број слогова у стиховима је углавном неједнак, али у музици је све дозвољено. Нажалост, опет, не знам ко је текстописац.

Да се вратимо на тему. Од самог почетка увиђамо да ће ово бити исповест једног човека који је - погађате - остављен. Не знам да ли због његове или њене фазе, то није ни битно толико. Замишљам човека који гледа - кроз прозор неки, ваљда - сузних очију; да ли сте приметили да је јесен увек доба када неко тугује? Делимично знам како се осећа, сваког дана кроз прозор буса посматрам сличне призоре. Зато сам јуче био шупаљ. Знаш оно - око тебе сви срећни, а теби није добро.

Рефрен, некако, пресеца. Он више не говори нама - обраћа се њој. Она је његова неостварена љубав. Зашто? Није смео да јој каже да је воли. Зашто је она отишла? Не знамо. Знамо да је откинула парче његове душе и однела га са собом, вероватно и не знајући. Отишла је, он нам не говори где. Можда на студије у другу државу? Елем, он тако жели да је поново види. Тежак уздах, поновљен на овакав начин у песми (имајте у виду музику), још јаче притиска слушаоца и ставља му до знања каква је тескоба на његовој души. И део који ми нема баш пуно смисла - "кад бих те опет срео, више бих те волео". Да ли је то његова љубав безгранична и стално се увећава? Можда је почео да заборавља, али му се не да? Можда би његов поновни сусрет са њом продубио ране? Сигурно.

Друга строфа има неодређено обраћање - можда говори њој, можда говори нама. Каже да га људи теше, да ће време залечити све. Има Мерлин једну песму на ту тему, али он није народњак па ћу га заобићи. Он не жели да време пролази - он жели да се оно што је било међу њима врати и тако заустави. Жели да то вечно потраје. Ех... Знате такве тренутке, зар не? Ако не знате, онда сте неки праволинијски тип, или сте баш срећни.

Трећа строфа поново се обраћа нама (ако сам је добро разумео). Он наставља своју исповест. Каже да му је остала нада да ће је његова чежња за њом некако привући и да ће се све вратити на старо. А онда... Ах, каква бесмислица. Поново се обраћа њој, али почиње везником "и", више не разумем склоп реченице. Не знам ни како да растумачим :(

Да ли је тог тренутка угледао њено лице, па се изненадио и неизмерно обрадовао, толико да није успео ни својски да склопи реченицу? Можда је то само наставак оног "можда", можда моја чежња доведе до тога да поново угледам твоје лице? (вероватно је ово друго у питању) Тужан, заиста тужан склоп реченице.

Дакле, остала му је нада. С надом га и остављамо. Можда једног дана успе да врати стару љубав. Ако се покрене и престане да тугује. Она по дифолту никад не долази сама.

12 коментара:

  1. Овако бих пермутовала, без већих преправки "најнебулознију" строфу:

    Можда ће чежња моја
    Да угледам твоје лице мило
    Вратити љубав из протеклих дана...
    Као што је некад било.

    У суштини, текст песме је стварно лош, али... у изведби има тог патос севдаха. :)

    ОдговориИзбриши
  2. Занимљиво :D Хтедох сада да кажем да одступа од шеме ААББ, кад провалих да уопште и није коришћена та шема за претходне две строфе... Твоја модификација је супер испала! Мада овај четврти стих боде уши и очи, ал' шта ћеш кад ти је дато ограничење :D Свака част!

    ОдговориИзбриши
  3. Хвала, другар. :) Слажем се са тобом за последњи стих. То му (певдцу), међутим, оставља простор за кукњавом и запомагањем. :) Али да не исправљам(о) сад све редом. Нема ни риме, нема ни динамике у броју слогова, тако да је то ћорав посао. :)

    ОдговориИзбриши
  4. Ништа не ваља, кад се све сабере. Ал удара по срцуууууууу... Одма о патос чаше и тањири, можда и глава :D

    ОдговориИзбриши
  5. Сав инвентар може да се поразбија,
    Али главу чувај, она ти је судија! :)

    ОдговориИзбриши
  6. Šta imate protiv stihova? Nisam primetila nijednu nelogičnost, baš naprotiv, čovek je izgubljen i haotičan i takve su mu i rime :))

    ОдговориИзбриши
  7. Звери, ех, да ми није главе... :)

    Џу, као и увек, погодила си поенту. А ми се овде мучимо да растумачимо... xD

    ОдговориИзбриши
  8. Слажем се са Ретком Зверком... :) А песму (опет) никад нисам чуо... :Р Више ми се свиђа твоја анализа од песме, дефинитивно :)

    ОдговориИзбриши
  9. Не смем да коментаришем свој избор, мада нисам задовољан... Једноставно ми ништа није пало на памет :)

    ОдговориИзбриши
  10. Potpisujem Stefanov komentar! Tvoja analiza je mnogo bolja od pesme, po meni, čak se pitam gde si našao toliku inspiraciju za analizu ove pesme?

    ОдговориИзбриши
  11. Što nisi analizirao "Ne klepeći nanulama"? Man'te se ćorava posla! Ne služi to da se analizira...

    ОдговориИзбриши
  12. Амарилис, ово је било више роботски. Стварно нисам унео себе у ову анализу. Или ми се чини...

    Миодраже, 5. јануар. Мада је песма страшно тужна. Или је ово било иронично... Мени је интересантно да анализирам, мада нисам нешто посебно вешт :)

    ОдговориИзбриши

ТоМЦии ће бити драго да прочита и ваше мишљење о овој причи... Будите слободни да коментаришете по свом нахођењу.
НАПОМЕНА:
Спамери и остали мал(в)ерозни биће перманентно избрисани, стога их молим да не кваре ТоМЦиино расположење!

Blog Archive