10. новембар 2010.

Непотребна анализа: Три руже

"Рано јутро, пола пет..." Не. У три сам легао, устао по биолошком часовнику у 9, иако нисам планирао.

Елем, време је за још једну (не)потребну анализу. Непотребне анализе постају нужност јер су устаљена, готово традиционална рубрика, и нема смисла да се одустаје од тога.

У последње време забушавам, извори су ми закржљали, тешко могу да нађем информације о песмама које обрађујем. Тако нпр. прошли пут нисам могао наћи аутора текста песме "Теби". Ако је писао Мирослав, извињавам му се, али то нигде не пише. Како припадам овим новијим генерацијама, а моји баш и нису скупљали плоче и касете, не могу да се уздам у нешто друго осим интернета - а тамо не могу да нађем што ми очи траже :)

Песма коју данас коментаришем снимљена је 1983. године на албуму "Дијаманти" Халида Бешлића. Песме са овог албума и даље имају добру прођу код љубитеља народне музике. Ова песма ми се већ неко време мота по глави (неко време - пар месеци). Има изузетно пријатан форшпил, један од оних које волим. Али овде смо због анализе текста. Време је.

Три руже (Халид Бешлић)

Три сам руже јутрос убрао,
све три сам јој даривао.

Прву ружу дао сам јој
тек убрану, још од росе,
да јој мрсим црне косе.

Тог сам јутра срећан устао
и њу срећом даривао.

Другу ружу дао сам јој
што је лијепа, то не кријем,
да јој њедра помилујем.

Све најљепше што сам имао
њој сам тада даривао.

Трећу ружу дао сам јој -
нек' остане за сјећање,
нек' запамти миловање.


Песма је поприлично статична, строфе су досадне, али рефрени су нешто друго... Па да кренемо :)

Свака строфа садржи даривање. Даривање је врло важно. Зашто? Ето, човек се осетио срећним и решио да усрећи своју лепотицу. Зато је устао у рану зору (није као неки који се у рану зору враћају кући накресани) и убрао три руже. Каже да јој је поклонио све три. Кроз рефрене објашњава симболику све три руже.

Прву ружу (уз коју иде импозантан опис - тек убрану, још од росе - замишљам(о) ружу попрскану капима росе - није ли диван призор?) поклонио јој је "да јој мрси црне косе". Ви који волите плавуше - покорите се ¦) Диван призор, и та ружа, и лепотица црне косе, и све то... Измами ми уздах сваки пут :)

И тако долазимо до друге строфе - како је устао срећан, осим ружа подарио јој је и нешто више - срећу. И то је могуће - када га је видела са три руже, лепотица се силно обрадовала. Руже :)

Није могао да издржи, те нам је машту заголицао дозом еротизма (сећате се "дозе еротизма"? мени је то остало са часова српског језика). Другу ружу уручио је лепотици "да јој њедра помилује". Још кад подигне глас на крају другог рефрена, лети срча на све стране (наравно, од трескања чаша и флаша о под, а не од гласа). Неће човек да крије. Хоће да се хвали. Ето ти га сад... А ми замишљамо црнокосу лепотицу са одговарајућим облинама (свако има другачије идеале) и маштамо. Ма баш га убоде.

Али трећа строфа... Све најлепше што је имао - и то јој је даривао. Аман човече, докле тераш? 'ајде сад да вас чујем, шта је још преостало да јој дарује после друге строфе, а? Но добро, јбг, то је неминовно, ако није налетео неко. Е па зезнули сте се - после друге строфе остало је да јој дарује трећу ружу :)

А трећу ружу дао јој је као успомену. Оде човек. А и успомена му није нека - ако је природна - увенуће брзо и опет ништа. Мада можда... Оставиш јој ружу, ти одеш, она се сећа, пати за тобом, чезне, а кад јој увене ружа - ти дођеш са још три и опет испочетка :)

Мудро мисли овај Халид. Ал' пази - "нек запамти миловање". Песма није љубавна. Песма је лирска, буди одређена осећања, али нема везе са љубављу. Више са добросуседским односима.

Ето ти га сад, па ти види. Али песма "Три руже" и даље има дивне звукове хармонике који резбаре срце и терају на сузе од радости. А доза еротизма? Сасвим примерена, пожељна и никако вулгарна. Кад већ описујеш такав однос, ово је леп начин :)

7 коментара:

  1. Tomcee, majke ti, je l' ti stvarno slušaš narodnjake? Do juče sam mislila da se šališ...

    ОдговориИзбриши
  2. Што баш до јуче? Потенцирам народњаке поодавно xD
    Слушам народњаке, оне "праве", имам неку скалу у глави по којој одређујем шта слушам а шта не. То не значи да слушам само народњаке, наравно.

    ОдговориИзбриши
  3. Е, да, кад смо код мајке ми, она не подноси баш добро оно што ја слушам. Тј. она их углавном не подноси уопште, мада сам провалио да јој се понекад и допадне нека песма. Када кажем оно што слушам а она не подноси, под тим подразумевам народњаке, панк, днб, реп и још нека чудеса укључујући и амбијенталну музику са Далеког истока и јапанске песме на које сам се примао једно време. Она се углавном ограничава на домаће ша-ла-ла поп песмице, али воли и штогод од (углавном комерцијалног) домаћег рока, и неку страну музику којој ја нисам вичан.

    ОдговориИзбриши
  4. Daro!! Daro! Darice! Vratio se tvoj Žika iz Nemačke :D Ruže se daruju kad sjebeš nešto, to prvo, drugo,kad si sjebao, treće kad oćeš sjebati i jebati ;)Tvoja analiza je kao i uvek bez premca, Tomca analizator, a da se dovežem na Vanjin komentar: Vanja, nisam ni ja znala da je fan narodnjaka izvornjaka :) Ali je cool contrast.

    ОдговориИзбриши
  5. Лајк ај сед олреди, није то било баш тако одувек... Али сада се на то своди, изгледа. Штета, још увек жене воле да добију ружу. :)

    ОдговориИзбриши
  6. Toliko ruža, a i nije toliko, samo 3, a sve lovorike pobrao. Protestujem i tražim da se u pesme ubace orhideje, za promenu. Ali, da li bi to prošlo?! Inače, baš sam staromodna, jer i dalje gajim simpatiju prema krv crvenim ružama, ali... da li bi me preveslao neki 'vakav sa 3 ruže, ko to zna... :))

    ОдговориИзбриши
  7. Сада ни са стотину и једном ружом не можеш да побереш толико ловорика, тешко је наћи лепотицу која ће на прави начин примити. Занимљива идеја да се у песму убаци орхидеја. Чудно ми је, али заиста, што не могу да пронађем ниједну песму са орхидејом, а нека би ми сигурно пала на памет :)

    А превеслао би те само ако ти то желиш, као и ова његова лепотица ;)

    ОдговориИзбриши

ТоМЦии ће бити драго да прочита и ваше мишљење о овој причи... Будите слободни да коментаришете по свом нахођењу.
НАПОМЕНА:
Спамери и остали мал(в)ерозни биће перманентно избрисани, стога их молим да не кваре ТоМЦиино расположење!

Blog Archive