20. октобар 2010.

Непотребна анализа: Волим те баш такву

Не, нисам заборавио, само сам се успавао. 13.37. Устао сам пре сат времена и изненадио се кад сам провалио да ме ни аларм није могао пробудити. Наравно, пробудио ме је природни аларм, и то два пута, јутрос око 8.50 и тада када сам коначно устао... Није ни чудо, до 3.30 сам радио кондициони тренинг, који је почео око 23.00.

Размишљао сам, размишљао... И досетио се :) (баш сам Балтазар) :)

Имао сам неке другачије идеје, али сам се пред спавање сетио баш ове песме. Немам никакав специјалан осећај за њу, али испуњава два критеријума: (1) стара је и ретко ко је се сећа и (2) има ону контроверзу у себи (видећете већ).

Волим те баш такву

Откада си поред мене
птице небом боље лете
и живот је много лепши -
осећам се као дете.

Што се нисмо досад срели
моја драга, моја мила -
не би време залуд прошло -
где си, стварно, досад била?!

Нека буде увек тако,
срећне зоре нека свићу.
Хвала што си мени дошла,
теби веран увек бићу.

Реф:
Волим те баш такву каква јеси,
мало сретну, више чедну;
да хиљаду жена имам,
дао бих за тебе једну.


Извођач је Митар Мирић, а аутор текста Новица Урошевић.

Песма почиње рефреном, али сам га ипак написао на крају. Почетак песме рефреном је не тако неуобичајен у нашој народној музици, али није ни чест. Према мом досадашњем искуству, Митар Мирић има управо највише песама које започињу рефреном :) Иначе, песма је снимљена 1983. године и спада у категорију средње старих песама (није старија од мене 20 година, али је ипак старија од мене који имам 20 година).

Доста непотребних података, али пошто је ово непотребна анализа, ови подаци ће вам сигурно требати ради бољег разумевања песме.

Иако је рефрен и на почетку и још 6 пута у току песме, њега ћу анализирати на крају. Имам два добра разлога за то: (1) рефрен садржи контроверзу и (2) морате да читате до краја да бисте сазнали на шта сам мислио (они мудри ће прескочити све ово до рефрена, а они који воле да читају и сазнају неке нове глупости читаће цео текст; част онима који су већ престали да читају, али ко их је*е, нису ни заслужили боље).

Прва строфа казује да се у животу лирског субјекта све променило откада се у његовом животу појавила извесна особа. Још увек нисмо сигурни ког пола је та особа, али, Боже мој, ово је демократско друштво (било је и 1983. Аха, ту сам вас чекао! Ето зашто нам треба година производње). Лик се толико заљубио да трипује да птице лете другачије јер он заправо има другачију перцепцију. То говори стих "осећам се као дете". Деца знају да воле искрено све око себе и да посматрају свет својим детињим очима другачије него одрасли.

И толико је упао у сву ту причу, да чак помишља на то да је његов живот био тотални промашај до сусрета са овом особом. Ова особа сада добија и полну карактеристику - прозвана је: "моја драга, моја мила", што значи да је женско (једино ако је транџа, али у то сумњам, ипак је свет био мало ненапреднији пре 27 година). И тако, он се пита шта му је требало да је не пронађе пре и да се не сретне са њом. Судећи по интерпункцији коју сам сам наметнуо, рекло би се да је он чак и помало љут (не у правом смислу те речи, али у оном смислу "не могу да се наљутим на тебе јер те волим, али ипак није фер"), с обзиром на начин на који је пита - где је, ког врага, била до сада?!

Трећа строфа изражава његову радост и спремност да настави са њом до краја живота. Нека срећне зоре свићу, он јој захваљује што је ту и моли је да остане заувек да би његов живот остао испуњен до краја, кад већ није од почетка. Дакле, рекло би се да је лирски субјект уверен да је то права ствар и да нема ништа после тога... Обећава своју верност до краја живота (и ја сам рекао да ћу бити веран пиву до краја живота (Директори), мада сам га већ више пута преварио са другом женом и неким небитним алкохолима).

Ахм. Дакле, рефрен. Ето, видите да није било тешко прочитати још три пасуса пре овог. Ви што нисте, можете да се вратите, пропустили сте интересантне информације :P

Л.с. (лирски субјект у даљем тексту) каже да је воли баш такву каква јесте. Дакле, све дијете, третмани улепшавања, силиконски имплатанти и остале ствари - све пада у воду. С обзиром на годину, не знам колико би силиконски имплатантни били могући, али свеједно, песма је апсолутно примењива и на данашње стање. Али он даје даљи опис - "мало сретну, више чедну". Шкк је то? Нисам баш сконтао. Уствари, он не воли да буде баш срећна онолико колико је чедна... Е сад, колико ће она остати чедна уз њега, то не знамо и није на нама да судимо. Међутим, он ипак мање обраћа пажњу на њену срећу, а више на своју (јбг, воли човек када му је жена чедна, шта год то у овом контексту значило).

Песник иде даље са подје*авањем л.с. тиме што му набацује конструкцију "Да хиљаду жена имам, дао бих за тебе једну". Ја (опет) не знам шта је песник хтео да каже. Знам само да је сасвим могуће да је л.с. умешан у трговину белим робљем, или му се бар то мота по глави. Ко још има хиљаду жена? 'ајд деведесет девет (Џеј), али баш хиљаду о_О Него, ето, наглашава њену вредност тиме што каже - да их има хиљаду, дао би за њу једну. Ето контроверзе.

Шта мислите, да ли би л.с. за ову жену коју сада има, кад би их имао хиљаду, дао само једну, или би дао свих хиљаду? Размислите добро, ту се крије зачкољица песме коју ни дан-данас нисам успео да одгонетнем. Да ли је "тебе једну" синтагма која наглашава да си "ти једна једина" или се "једну" односи на оно колико би л.с. дао?

Ето вам, па размишљајте. Певајте онако како вам се свиђа. Можда вам се и не свиђа, у то не улазим. Само сам хтео да вам задам загонетку. K.O.

За следећи пут вам спремам нешто јединствено, нешто што још нисте доживели на овом месту. Али о томе следеће среде. Останите у току ;)

13 коментара:

  1. Hejjj, super ti je analiza, ovo škk, ne kontam ni ja. Kako malo sretnu, više čednu? Nego imam želju za interpretaciju. Sinoć mi je pala na pamet dok sam preslušavala, i živo bi me interesovalo, kako bi ti to interpretirao. Eve je: http://www.youtuberepeat.com/watch/?v=8NFLG5q-Xq4&feature=related
    :)

    ОдговориИзбриши
  2. :)

    Ух, Мирослав... Опасна песма, баш напаљива (мислим, обично се жене упале да плешу с мушкима, а ни они нису наивни па одмах питају за плес) :D Видећемо, остаје за ону тамо среду сигурно ;)

    ОдговориИзбриши
  3. Мораће да падне и интерпретација на Шерифа, да сазнам зашто ти је смешан :)

    ОдговориИзбриши
  4. Ма смешан је као појава, тј. изглед + онај његов карактеристични плес на бини :) Није он једини, такав је био својевремено Ера Ојданић, целокупан Слатки грех, и да не набрајам сада... Али баш је фенси лик :D

    ОдговориИзбриши
  5. А тек Кемал Маловчић и карактеристични рад са рукама и плес... :D

    ОдговориИзбриши
  6. Da jebe oca, ovo ti je iznimno izvanredna analiza. :) Ne zajebavam, stvarno imaš bre ono nešto za analizu. :) Inače, Tarmi Rićmi je stvarno pojava (za posmatranje). :))

    ОдговориИзбриши
  7. Нинџа, Кемала нисам извалио, тренутно немам времена али ћу свакако погледати и проучити :)

    Зверко, изгледа ме 'оће ови народњаци. Можда издам енциклопедију на крају :) А што се тиче појаве Тармија Рићмија, што рече неки лик (баш тамо испод спота који сам линкова) стил му је хаос, али "пе'а па растура" (Небојша Бранковић). Бар што се тиче старијих песама, које садрже и неке скривене поруке (ове нове садрже само откривене, па нису ни интересантне) :)

    ОдговориИзбриши
  8. Šta vam nije jasno u manje srećnu više čednu? On bi da njegova draga bude čedna, da joj on bude prvi i jedini, i tako dalje, a ona samim tim ne može da bude mnogo srećna jer joj je prvi i jedini frajer u životu Tarmi Rićmi! Eto, nadam se da sam doprinela analizi! :)

    ОдговориИзбриши
  9. О, Ивана... Што би рекла Зверка, на млађима свет остаје :) Одлично размишљање, свака част. Ваљда је и Новица Урошевић (који је и горепоменутом Небојши Бранковићу наводно обећао текст) имао то на уму кад је састављао песму. Лепо и конструктивно мишљење, узећу то у обзир ;)

    Само ми није јасно, да ли то значи да она није срећна зато што је са Тармијем, који није неки баја (по њеном или његовом мишљењу) или зато што јој је једноставно досадно да буде са једним истим ликом сто година (тј. до краја живота)?

    ОдговориИзбриши
  10. Шта рећи? :) Задивљен сам и одушевљен. Испрва сам (на основу метрике и стилских фигура у песми) помислио како је ово дело Лазе Костића или Алексе Шантића. А онда изненађење! :Р

    ОдговориИзбриши
  11. Ах, Ивана, не вређај главног бају Југословенске естраде дуги низ година ;)

    Стефане, драго ми је ако Новица Урошевић може да се упореди са Шантићем или Костићем... :P

    ОдговориИзбриши
  12. Малер, написао сам Југословенске великим почетним словом... Шта је са мном?! Идем да једем, мозак је полудео.

    ОдговориИзбриши

ТоМЦии ће бити драго да прочита и ваше мишљење о овој причи... Будите слободни да коментаришете по свом нахођењу.
НАПОМЕНА:
Спамери и остали мал(в)ерозни биће перманентно избрисани, стога их молим да не кваре ТоМЦиино расположење!

Blog Archive