17. фебруар 2009.

Социјални случајеви...

Да пређемо на ствар директно. Ова тема је врло популарна откад је света, века и електронских медија. Међутим, увођењем све више варијанти виртуелне комуникације путем Интернета (које су у развијенијим земљама одавно на снази) ова тема, у нешто другачијем облику, долази поново на све ТВ канале.
Погађате да ће овај пост да гађа право у средиште проблема социјалног умрежавања. Чему толика потреба за социјалним умрежавањем? Ако мене питате, овде би добро дошла примена оне наше народне Свако "зашто" има своје "јебем ли га". У преводу, нико живи не зна. Они који себе сматрају експертима могли би да протумаче потребу за социјалним умрежавањем дословно као потребу да се људи што више уједине и да што више пријатеља у једном тренутку буде на једном месту без обзира на то колико су у ствари они физички далеко. Ово је, можда, једна од позитивних страна социјалног умрежавања.
Као и свака култура, међутим, и социјално умрежавање полако прелази у кич и досаду. Појава неких других сајтова који мени (па тиме верујем и мојој ближој околини, част изузецима) нису познати овде неће бити помињана. Задржаћу се на једноставном примеру две, по свој прилици најпознатије мреже овде у Срба - MySpace и Facebook (у даљем тексту Спејс и Фејс).
Узмимо за пример експанзију Спејса, која је, бар овде одакле пишем, прва настала. У једном тренутку Спејс се толико проширио да је пола Крагујевца (оног који користи Интернет) имало своју једну (а понеки и више) страна. На тој страни се налазило буквално све и свашта, почев од личних података, преко тога шта та особа воли-не воли, различитих тема за дискусију, личних блог-постова (који могу и не морају да подсећају на класично блоговање), па све до глупости типа "шаљи даље тестова, шта сам јео, шта сам пио, с ким сам се побио у суботу, кога волим, кога мрзим" и друго... Експанзија је била толика да су се људи просто такмичили ко ће да има бољи, лепши, креативнији спејс. Међутим, као и свака култура (као што већ рекох), почело је да поприма размере непотребног, незанимљивог, небулозног, кичастог, те се ишло дотле да један спејс може човеку потпуно да промени мишљење о некој особи, да не говорим о неукусу који би на страници могао да се појави (а врло се често појављивао, и то на "јавним" деловима).
Да бих се супротставио овој експанзији (јер сам некако целог живота противник Спејса), везао сам се за једну другу мрежу (која, узгред, има много интересантнију и много пријатнију концепцију праве социјалне мреже). Погађате, у питању је Фејс. Иначе, за ово сам сазнао случајно, одмах пронашао, увидео неку интересантност и почео да га примењујем. Отворио сам налог и све то... Мало ме је нервирало у почетку што је све на енглеском, али Фејс се развио до те мере да сада имате у избору већину светских језика, а и статусе, постове и др. можете да пишете такође на свим језицима. Освојио ме је једноставним дизајном, мером у свему што се може видети и другим практичним и финим особинама. Толико, да сам аутоматски супротставио Фејс Спејсу и позвао пријатеље (у стварном животу) да се придруже. Пар месеци после мог придруживања настаје тотална експанзија Фејса. Овога пута примећујем је свуда око себе, пола Србије је на Фејсу. Могу да се похвалим да сам ја другаре навукао, али већина њих сада има по десетак пута више пријатеља од мене.
Ето разлога за забринутост. Прво - добар део људи не води рачуна о својој приватности, а Фејс је (касније се показало) као створен за крађу личних података, фотографија, снимака па и идентитета, те упропашћавање људских живота. Друго - социјалне мреже толико су распрострањене да људи престају да обраћају пажњу на право (живо) дешавање око себе и постају робови социјалне мреже. Треће - посредством социјалних мрежа људи могу бити увучени у групе које их могу коштати - дословно - живота. Четврто - социјалне мреже могу увући човека у губитак личности и присвајање неких других особина које нису особине тог човека. Пето - социјалне мреже пружају огромне могућности манипулације великом масом људи одједном и то може бити погубно за целокупну будућност људског рода.
Мислим да нам више разлога не треба. Могу само да закључим да судећи по времену које људи проведу на социјалним мрежама (неки људи), сви заједно као човечанство постајемо социјални случајеви. Јер, битно је шта се дешава у друштву, ко је с ким био и шта је радио, нисмо битни МИ, битни су ДРУГИ. Сви смо, брате, социјала... И отишли у курац... Обратите пажњу.

4 коментара:

  1. tomce evo ti pogledaj
    http://www.youtube.com/watch?v=BLwtZFAFmQM
    mislim da ce ti se svideti ;)

    ОдговориИзбриши
  2. Знам ову ствар, тј. чуо сам је... Добра је, нека остане линк овде. Хвала за подсећање ;)

    ОдговориИзбриши
  3. E ovaj post me je skroz popalio tako da moram i ja da napišem nešto.
    Naime, i vrapcima je do sada jasno da su sami korisnici dotičnih socijalnih mreža doveli do mnogih izopačenja istih. To što svi tvoji drugovi imaju po 10 puta više prijatelja ni pod razno ne znači da su popularniji od tebe, jer svi mi na profilu imamo ljude kojima se i ne javljamo kad ih sretnemo na ulici, tako da ta priča o broju prijatelja na Fejsu/Spejsu odmah pada u vodu.
    Drugo, to što mi ostavljamo lične podatke na uvid svima je isključivo naša krivica, i veoma mali broj ljudi zna koje su opasnosti tako nečega. Velika većina korisnika dotičnih socijalnih mreža se uopšte ne libi da malo pročačka po podešavanjima profila da bi malo korigovala šta se kome prikazuje od podataka, jer neke (lične?) podatke prosto NE TREBA svako da vidi, a opet svi vide sve. Isto važi i za ostale sadržaje, ne mora svako da me vidi kako sam se odvalio od rakije u subotu, koga sam uhvatio za zadnjicu kod Coneta na rođendanu, itd. Još manji broj ljudi je svesno da ni Fejs nije savršen i da može još dosta toga da se poradi da bi se ponašanje korisnika bar malo korigovalo, ali verovatno niko nikada neće moći da isprogramira patch za ljudski nemar, i to je najtužnije u celoj priči.
    Zbog toga ja već neko vreme intenzivno razmišljam da napravim sopstvenu socijalnu mrežu koja će da bude klon Fejsa, ali koja će da korisnika PRIMORA da se pridržava određenih pravila, a dok se to ne desi...
    Uh, ja sam se baš raspisao, nadam se da je vredelo. A priznaj da te je onaj moj naučni rad malo potakao da napišeš ovaj post.
    I za kraj, jedan klip koji itekako može da vam zagolica maštu...

    http://www.youtube.com/watch?v=ZMWz3G_gPhU

    ОдговориИзбриши
  4. Фантастичан клип... Ти си краљ, како налазиш ово све... =) Што се тиче заједничког рада, почињемо кад ти кажеш ;)

    ОдговориИзбриши

ТоМЦии ће бити драго да прочита и ваше мишљење о овој причи... Будите слободни да коментаришете по свом нахођењу.
НАПОМЕНА:
Спамери и остали мал(в)ерозни биће перманентно избрисани, стога их молим да не кваре ТоМЦиино расположење!

Blog Archive